Kunstig intelligens i kunst & håndverk

QR-kode

Målet med opplegget var å se på læringsutbyttet digitale verktøy kan gi i en designprosess som blir overført til den taktile verden.
Opplegget bydde på stort engasjement og utbytte, samt en mulighet til å se lærerike muligheter ved bruk av KI i skolen.

Elevene har brukt KI-en «Midjourney» til å generere sjablongmønstre basert på kulturuttrykk i henhold til kompetansemål i Kunst & Håndverk. Deretter har de overført valgt mønster til en Cricut-maskin som kan kutte i bla. vinyl. Etter å ha kuttet ut mønsteret i klistrevinyl stod en skikkelig pirkejobb for tur der elevene måtte fjerne enten positiv eller negativ del av mønsteret. Til slutt ble vinylmønsteret overført til en silketrykkramme som elevene brukte til å trykke på stoff.