Brobyggeren Elisabet

Broprosjekt

Elevene på 3. trinn har vært så heldige å få ta del i broprosjektet som læreren Elisabet har gjennomført i en rekke år på Lilleborg skole. Årets 3. trinn er dessverre de siste som får oppleve dette med selveste brobyggerlæreren Elisabet, for nå går hun inn i pensjonstilværelsen. Broprosjektet må derfor overleveres til andre. I denne anledningen passer vi på å ønske Elisabet lykke til i sin nye rolle - håper hun får tid til å komme innom og hjelpe til med inspisering av fremtidige broer.

Elevene fikk eksperimentere og utforske hvordan de ved hjelp av papir og tape, best mulig, skulle kunne konstruere en stabil bro. Da broene var ferdigstilte ble de testet og vurdert om de var stabile nok til å kunne tåle å bære ett hel kilo sukker.

Skuffelsen var å føle på da elevene fikk avslag på forslaget om at pakken med sukker skulle deles ut som premie til de som fikk godkjent broen sin. Det varte ikke lenge før skuffelsen gikk over i jubel og iver da den ene broen etter den andre viste å kunne bære kiloet med sukker, og enda litt til.

I løpet av prosjektet fikk klassene også være med Elisabet på brobefaring langs Akerselva. Elevene skulle gjenkjenne ulike typer broer, som de tidligere hadde lært om i naturfagstimen. Ekstra gøy var det å kunne sammenligne de virkelige broene langs elva med broene de selv hadde konstruert.

Den framtidige læreplanen, som er under utvikling, har som mål å legge til rette for fordypning og eksperimentering i fagene, og prosjekter som dette viser at vi på Lilleborg over tid har forstått viktigheten med å la elevene få ta seg tid til å gå i dybden av temaer de jobber med i skolehverdagen.

Broprosjekt