Fra vår til vinter

skog forside

Mandag 20. mars var 2. trinn på skogdag med skogvokter Håvard. Fra fantastisk vårvær i helga, til kong vinter i de dype skoger på Sognsvann. Her fikk vi lære om trær og dyr, se på de skumle grottene og grille pølser på en kjempestor bålplass.

Elevene våre fikk fortelle at de kan om trærne i marka vår. De to vanligste bartrærne våre, gran og furu kunne alle peke på. I tillegg visste flere hvordan ei bjørk ser ut.

Det er mye historie i marka. Vi fikk se litt av «svenskemuren». Det er et gjerde av stein, og det var opprinnelig ca. 3 km langt. Man mener at det ble bygget før 1814 av svenske krigsfanger fra krigen mellom Danmark/Norge og Sverige. Dette syntes elevene var spennende å høre om.

Turen videre gikk innom Sogn gruve. Prost Morten Krabbe oppdaget rundt 1540 at det var jernmalm i området. Gruvedriften fortsatte helt til 1854. Gruveanlegget er i god stand, og elevene fikk ta en titt inni i gruva.

Håvard hadde med seg kompisen Roy. Roy har også jobbet et langt liv i skogen. Sammen med hesten sin Elis jobber han med å sage ned trær og holde skogen ryddig. Elevene fikk se hvordan tømmerhogst foregikk i «gamle dager» når maskiner ikke fantes. Elis er 15 år gammel, og veier mellom 700 og 800 kg. En skikkelig dyktig og sterk arbeidshest. Roy brukte motorsag og hogget ned et tre på utrolig kort tid. Verdensrekord, mente flere av elevene våre. Elis dro deretter treet ut av skogen.

Det ble tid til båltenning og grilling av pølser. Neste gang må vi ha litt mer tid i skogen, for denne gang fikk vi ikke tid til så mye lek som enkelte kunne ønsket seg. Turen var lærerik, litt skummel og veldig spennende. Vi krysser fingrene for at Oslo kommune beholder skogvokterne slik at vi kan få være med på flere turer med Håvard framover. Skogdag med Håvard og Roy kan absolutt anbefales er elevene på 2. trinn skjønt enige om!