Elevene i 7A ut mot ordfører i Sandefjord: - Dette må stoppe nå, ordfører!

sint

Lokalavisen Sandefjords Blad kvitterte onsdag 20. desember med en avisartikkel med følgende innledning:

«Kanskje du også har vært på leirskole. Hadde du synes det var dumt hvis du måtte dra hjem en dag før alle andre?» Dette vil en gjeng 12-åringer ha svar på fra ordfører Bjørn Ole Gleditsch. Nå frir 12-åringene fra Oslo til Bjørn Ole Gleditsch, og ber ordføreren om å gjøre det likt for alle.

I november var nemlig tre klasser fra Kodal, Drammen og Oslo samlet på Brennabu leirskole i Valdres. Alle elevene ankom leirskolen på mandag, men på torsdag ettermiddag var det kun èn klasse som skulle hjem. Det var klassen fra Kodal skole. Resten dro på skitur, fikk taco-middag og skulle på diskotek, og fikk en ekstra overnatting før de dro hjem på fredagen.

Sandefjords Blad tok deretter kontakt med flere personer som fikk uttale seg om saken. Rektor ved Kodal skole, Anette Andal, bekreftet overfor Sandefjords Blad at klassen fra Kodal kun hadde fire dager på leirskole.

Fire dager bortreist er nemlig den nye standarden for elevene fra Sandefjord som skal på leirskole, men ifølge Andal er de takknemlige for å ha muligheten til å få til leirskole, etter flere år med kutt i budsjettet.

-Elevene er veldig glade for å kunne reise på leirskole, sier Andal.

Kommunalsjef for oppvekst og kunnskap i Sandefjord kommune, Simen Seeberg, fortalte så at norske elever ikke har en lovfestet rett til leirskole, men at kompetansemålene sier at elevene skal tilbys en overnattingstur på ett eller flere døgn. I Sandefjord er det vedtatt at en firedagers leirskole skal være en del av grunnopplæringen.

Sandefjords blad trakk deretter fram leserbrevene fra elevene i 7A.

At ikke alle barna får det samme leirskoletilbudet, er uforståelig for elevene i 7. klasse ved Lilleborg skole i Oslo.

Sammen har de skrevet 26 brev adressert til Bjørn Ole Gleditsch, der de deler sine tanker om at Kodal-elevene måtte reise hjem tidligere enn alle andre. Blant annet trekker elevene fram at klassen fra Kodal gikk glipp av en minnerik skitur, tacokveld og diskotek. Flere skriver at de følte de ikke fikk muligheten til å bli godt kjent med Kodal-elevene før de måtte reise hjem.

-Jeg synes virkelig du burde gjøre noe med dette, og selv om det kanskje er for sent for dette 7. trinnet, så må du la de neste 7. trinnene få en skikkelig opplevelse, skriver Anine fra Lilleborg skole.

-Leirskolen er ikke bare et sted man drar for å ha det gøy, man drar dit også for å lære nye ting og bli kjent med nye folk, mener Sophie.

Samtlige elever stiller Gleditsch til ansvar for at Kodal-elevene ikke fikk den samme leirskoleopplevelsen som de andre. De mener ordføreren må passe på at det ikke blir flere kutt i leiskoletilbudet.

Dette må stoppe nå, ordfører. Ikke la en skole få noe mindre enn andre, anmoder Jens.

Sandefjords Blad avsluttet sin artikkel med å ta ordføreren i forsvar, før ordføreren selv fikk sette et foreløpig punktum for saken:

Gleditsch kan imidlertid ikke klandres for det korte leirskoleoppholdet. I 2012 ble leirskoletilbudet for 7. klassinger fjernet at politikere i Sandefjord kommune. Grunnen til at leirskole ble kuttet ut, var ifølge Gleditsch for å prioritere midlene til den ordinære, daglige driften av skolen. At elevene fra Lilleborg skole har tatt seg tid til å skrive brev til ordføreren, mener han er fint.

-Det er flott med engasjement hos barn og unge, så det setter jeg stor pris på, sier Gleditsch.

Elevene i 7A håper fortsatt at leserbrevene kan hjelpe framtidige elever fra Sandefjord til et fullverdig leirskoleopphold. De håper også at politikere fra andre kommuner ikke henter «gode» idèer for budsjettkutt fra Sandefjord Kommune.