Mat på AKS

Vi har matservering to ganger i uka, torsdag og fredag. Tirsdag og onsdag serverer vi frukt eller grønnsaker. Mandag, tirsdag og onsdag må elevene ha to matpakker.

Som hovedregel spiser hver base sammen i Bessa. Her legger vi til rette for gode fellesopplevelser rundt måltidet. Vi har fokus på håndhygiene, å sitte stille, ta hensyn til andre rundt bordet, snakke hyggelig til hverandre og smake på all maten som serveres.

AKS har åpent i skolens ferier (bortsett fra juli og helligdager). Det er ikke matservering disse dagene, så da må elevene ha med to matpakker.

I tillegg til matserveringen har vi i løpet av året, en plan om at vi i samarbeid med skolen og 4. trinn skal ha matkurs for oransje base. Her skal elevene lære mer om å planlegge, tilberede og servere et måltid. Vi skal snakke om råvarer, vi skal veie, måle, steke og koke.

Lilleborg AKS skal selvsagt bidra til næringsrike måltider for elevene, og følger Helsedirektoratets kostråd.

Helsedirektoratets kostråd

På Helsedirektoratets hjemmeside kan du lese mer om kostrådene, men her er en oppsummering:

VELG MER:
Grønnsaker, frukt og bær
Fisk og fiskeprodukter
Bevegelse i hverdagen
VELG HELLER:
Grove kornprodukter enn fine
Olje og myk margarin enn smør
Magre meieriprodukter enn fete
Vann enn saft og brus
VELG MINDRE:
Rødt kjøtt og kjøttprodukter
Salt og matvarer med mye salt
Sukker, brus, saft og godteri
Stillesitting
Spis variert og vær fysisk aktiv.
Nøkkelhullet kan hjelpe deg å ta
sunnere valg når du handler.