Bilprosjekt 2017

Billøp forside

19. juni 2017 ble det årlige billøpet på Lilleborg skole arrangert. Mina stakk av med seieren foran Siv (7A) og Erik (7B). Hele uken har 7. trinn brukt på å tegne, lage og designe bilen. De har begynt 8:00 hver dag og sluttet 13:00.

Først skrev de ned alle idèer. Så valgte de en idè og tegnet den med mål og vinkler. Ut i fra tegningen lagde de en 3D-modell av papir. Tomas lærte dem hvordan man brukte en varmetrådmaskin. Den ble brukt til å bøye plasten. De knakk, bøyde og limte sammen bilen, før de boret ut hull til akslingen og satte på hjul. Så måtte de koble motoren. De brukt det de hadde lært tidligere i sløyden om koblinger og koblet motoren. Til slutt pyntet de bilen med f.eks. non stop, glitter og bomull.

Etter bilen var ferdig, lagde de plakater som fortalte om bilen, som de stilte ut i aulaen. I aulaen var det designkonkurranse, der 6. og 3. trinn stemte på den fineste bilen. Vinneren blir annonsert på torsdag 22 juni, siste skoledag.

Skrevet av

Lena Tefre Stavnsborg