Verdensdagen for psykisk helse

Tekst

Mennesker verden over har i dag satt av tid til denne viktige begivenheten, under årets kampanje «Vi trenger å snakke mer sammen. #gi8minutter». På Lilleborg laget vi vår egen versjon av denne, for at den skal passe alle elevene. Vårt slagord er derfor at; INGEN SKAL FØLE SEG UTENFOR!

For oss lilleborgere er samhold og fellesskap viktig. Derfor ønsket vi å sørge for høy elevaktivitet og interaksjon mellom de ulike trinnene. Alle elevene har brukt uka på å forberede seg til markeringen. Helsesykepleier Helle var innom 1.-3.trinn i går, for å fortelle om psykisk helse til de yngste lilleborgerne.

I dag var det 4.-7.trinn sin tur til å lære mer om begrepet, og til å ta fatt på dagens oppgave. Helsesykepleier Helle og sosiallærer Sivert tok imot 5.-7.trinn på morgenen, og hadde en kort oppstartsøkt. Vårt skreddersydde opplegg utfordret fadderne til å lage gode råd til sine fadderbarn. Rådene handlet om hvordan man kunne sørge for at alle har det fint på skolen, og at INGEN FØLER SEG UTENFOR!

5-klassingene har laget tegninger med gode råd til 1-klassingene. Etter å ha gitt rådene, sang vi «Du har noe ingen andre har», før de avsluttet med å spille brettspill.

6-klassingene har skrevet sine råd på epler. 2-klassingene mottok de fine rådene, og hadde på sin side laget blader. Sammen pyntet de et stort tre, som nå pryder en vegg i glasshuset på skolen vår.

7-klassingene har pakket sine gode råd inn i et rebusløp. Fadderne gikk sammen med fadderbarna på rebusløp, og samlet gode råd. 7-klassingene og 3-klassingene fikk en fin tur ute, tross noen regndråper.

4.trinn er verken faddere eller fadderbarn. Derfor hadde de en undervisning om psykisk helse med Helle og Sivert, før de sammen løste en case-oppgave sammen om hva som skjer med tankene og følelsene våre når vi ikke har det bra. Det ble fine undervisningsøkter i begge klasser, og vi håper at 4-klassingene er klare for å ta på seg rollen som rådgivere når de neste år blir faddere.

Vi må alle passe på at vi har tid til hverandre, at vi snakker fint om hverandre, at vi inviterer hverandre med på ting, og at vi prøver å se hvem som trenger noen å snakke med. Da kan vi sikre at INGEN FØLER SEG UTENFOR!

en gruppe mennesker som står utenfor
en person og person som står foran et projektorlerret
to menn som står sammen
en gruppe barn som sitter ved et bord