"Innmari stilig!"

Ivan1

Gummi-Tarzan, eller Ivan Olsen som han egentlig heter, er en figur fra den danske forfatteren Ole Lund Kirkegaards bok med samme navn. Ivan Olsen er en gutt som ikke har det så lett; De andre barna mobber Ivan og gir han ofte buksevann. Lærerne hjelper ikke i det hele tatt, og gymlæreren tvinger blant annet den stakkars gutten til å hoppe over bukken i gymsalen slik at han slår seg og blør neseblod. Faren bare kjefter på Ivan og kaller han både Gummi-Tarzan, vattnisse og klossmajor.

En dag møter Ivan en heks som blander sammen en trylledrikk som gir Ivan magiske superkrefter for en dag. Denne dagen klarer han både lese, spytte langspytt og gi buksevann til både den ene og den andre. Han får virkelig tatt igjen mot både de slemme barna, gymlæreren og faren. Dessverre varer kreftene bare en enesste dag...

Klassene 4A og 4B satte opp hver sin versjon av denne historien og viste den fram til foreldrene sine. I tillegg ble noen av klassene på skolen invitert til å se generalprøven. Barna imponerte med nydelige rolletolkninger, smidige sceneskift og god rytmikk - både med og uten musikk. Elevene i Teknisk Avdeling styrte lys, lyd og bilde med stødige hender. Begge klassene høstet både applaus og latter fra publikum i salen!

Elevene på fjerde trinn mente at man kan lære mye av denne fortellingen. Slik har noen av elevene formulert moralen i stykket:

1. Man skal ikke mobbe andre - uansett! (Gustav, 4B) Ikke mobb andre! Alle er forskjellige. (Lena, 4A) Aldri mobb. Tenk hvordan der er for den som blir mobbet! (Tiril, 4B)
  2. Vi får igjen hvis vi mobber og erter andre. (Molly, 4A) Om du mobber kommer det tilbake som en boomerang. (Thea, 4B)
  3. Gjør mot andre det du vil de skal gjøre mot deg. (Maja, 4B)
  4. Don`t give other people trouserwater! (Healme, 4A)
  5. De man tror er svake kan også være sterke. (Nia, 4B) Selv om man er liten kan man gjøre store ting. (Matilde, 4B)
  6. Man skal være snill mot alle. Ikke ta igjen! (Klara, 4A)
  7. Man kan ikke få for mye av det gode! (Mia, 4B)

"Innmari stilig, 4A og 4B!"

PS: Til høyre ser du noen glimt av 4A under forestillingen, og under ser du bilder av 4B etter sin forestilling.

4B2
Ivan 4A