Hvem skal bli kjæreste med Pål Stian?

nettvett1

Torsdag 28. september holdt Knut Rinden fra Barnevakten.no et engasjerende foredrag som inneholdt solide doser av både humor og alvor. Foreldrene på trinnet tok i fjor tok initiativet til å arrangere et slikt foredrag der foreldre og barn skulle være tilstede sammen. Foreldrene fikk så godkjennelse for idèen både i FAU og hos rektor Gro. Planen er nå å gjøre dette til en årlig tradisjon på skolen.

nettvett2

Det er vanskelig å oppsummere Knuts foredrag med få ord, men her gjøres allikevel et helhjertet forsøk. Her er min 10-på-topp-liste av viktige punkter fra foredraget:

1. Å ha en lærevanske er ingen hindring for å lykkes på skolen eller i livet.
2. Bruk av Internett er bra!
3. Barn har rett til å bruke medier, og de har en rett til å bli beskyttet når de for eksempel er på Internett.
4. Alt som står på Internett er ikke sant.
5. Barn må lære å ta smarte valg på nettet.
6. Vær nøye med hva du deler av personlig informasjon på nettet.
7. Ikke del passordene dine med andre.
8. Barn må bli flinke til å dele positive og negative erfaringer på nettet med voksne. De voksne har en handlingsplikt om noe negativt skjer.
9. Foreldre må vise interesse og sette grenser for hva barna gjør på Internett.
10. Vi har ikke råd til at noen ikke har det bra, hverken på nettet eller andre steder!

Og hvem ble egentlig kjæreste med Pål Stian? Jeg husker ikke helt, men de to aktuelle jentene rotet det til for seg på nettet og måtte ordne opp ansikt til ansikt.

Forresten: Bruker du samme passord overalt?

nettvett utsnitt