Nye ledere i elevrådet

elevråd
I januar byttet elevrådsrepresentantene slik at de som var vara i fjor, nå er hovedrepresentanter og omvendt. I den anledningen har elevrådet også fått ny leder og nestleder, og rektor Gro tok en prat med dem om sine nye verv.

Elevrådet er basert på demokrati og ny leder og nestleder velges derfor ut fra en avstemming i elevrådet. Peter fra 7A og Kristina fra 6B forteller at det var stor kamp om å bli leder og nestleder i år: "Alle meldte seg til å bli både leder og nestleder, så jeg mistet nesten håpet," forteller Peter. Han sier at det tross alt var siste sjansen hans til å komme i elevrådet på Lilleborg siden han skal begynne på ungdomsskolen til høsten. Kristina forteller at hun ble overrasket da hun plutselig hørte sitt eget navn bli ropt opp: "Siden det var så mange som meldte seg, så var jo sjansen ganske liten!"

Rektor Gro spør Peter og Kristina om hva de ønsker å få gjort i elevrådet. Peter sier at han vil gjøre en god jobb med temahjulet som elevrådet har. Han kan fortelle at de på forrige møte snakket om inkludering og vennskapsbenken. Både han og Kristina syntes det er fint med vennskapsbenken på Lilleborg. Kristina forteller at hun vil jobbe for å ta opp saker fra klassen i elevrådet, samt formidle saker og temaer fra elevrådet til klassen sin. Når de blir spurt hva de gleder seg til å jobbe med fremover i elevrådet, svarer de LIlleborgcupen og 17. mai!

Rektor Gro ser at digital mobbing og nettvett står på temahjulet til elevrådet denne våren. Peter kan da fortelle at trinnet hans hadde hatt et fint foredrag om nettvett. Han sier at det er lurt å lære om nettvett så fort man begynner å spille og chatte med hverandre på internett. Kristina mener at man bør begynne å lære om nettvett så fort man begynner å bruke internett. Begge er enige om at man bør lære om nettvett tidlig, men ikke alt for tidlig, og at foreldrene må vite om det.

I tillegg til å være med i elevrådet, så har Peter også vært med i SMU - skolemiljøutvalget. Der sitter foreldre fra FAU, Heidi fra ledelsen, Espen som er lærer på Lilleborg og ansvarlig for trivselslederne og en fra kommunen. Peter kunne fortelle at han og Ingeborg (tidligere nestleder i elevrådet) følte at de ble lyttet til, og at møtet var fint. De snakket om FAU, trivselsledernes oppgaver på skolen og skolemiljø.

Vi ønsker både Peter og Kristina lykke til som leder og nestleder av elevrådet!